1. Lavt hydraulisk trykk
Mangel på hydraulisk trykk er uten tvil det vanligste problemet. Hvis beltegiret er slitt, vil trykket inne i beltemotoren synke. Hvis du er usikker på hva riktig mengde trykk er, er det lurt å spørre leverandøren din. Hvis trykket i beltemotoren din ikke samsvarer med leverandørens anbefalinger, er beltegiret sannsynligvis slitt, og du må bestemme deg for om det er på tide å kjøpe et nytt eller skaffe reservedeler til ditt nåværende beltegir.
Hvis trykket som måles i beltegiret ditt tilsvarer mengden anbefalt av leverandøren din, er det sannsynlig at problemet ikke ligger i beltegiret, men et annet sted.
2. Beltespenning
Hvis du føler at du ikke har nok kraft, eller hvis maskinen din ser ut til å skjene til en side, har du sannsynligvis rett – men det er ikke nødvendigvis beltemotorens feil. Beltegiret kan være i perfekt stand, men et belte som er for stramt øker det innvendige trykket, som beltegiret kanskje ikke kan kompensere for. Beltespenning utenfor den optimale arbeidsmarginen kan også føre til overdreven slitasje på løpehjul, ruller og andre deler av understellet.
3. Feil hastighet
Opplever du problemer med å kjøre opp bakker med gravemaskinen din? Eller kanskje til og med kjøre på en rett, flat vei? Disse problemene er ofte forårsaket av en maskin med hastighetskontrollsystemet satt til høyhastighetsmodus. Beltegiret kan produsere et høyere antall omdreininger per minutt i andre gir, men første gir kan produsere mye mer dreiemoment. Du trenger ikke nødvendigvis å erstatte beltemotoren din. Men du bør kanskje se på kontrollsystemet ditt.
4. Støyende beltegir
Kommer det høye lyder fra beltemotoren din? I så fall, og den ser ut til å ha lite kraft, kan du ha en ødelagt ladningspumpe. Dette er en av de mest sannsynlige årsakene, ettersom beltemotoren krever et minimumstrykk for å starte og frigjøre motorens interne bremser. Hvis de interne bremsene ikke frigjøres, vil gravemaskinen din tvinge beltemotoren til å kjøre med nødbremsene på. Selv om beltegiret ikke er synderen i dette tilfellet, vil det sannsynligvis bli skadet av å kjøre rundt med nødbremsene på! Så hvis du hører høye lyder nedenfra, undersøk det – ikke tving det!
5. Reduksjonen
Reduksjonen sitter i den øvre delen av beltegiret. Dette er en av de mer skjøre delene av beltemotoren. Ved skade på reduksjonsgiret vil beltemotoren ikke vare mye lenger. Dette er uten tvil den vanligste årsaken til at operatører kan bli tvunget til å erstatte beltemotorene sine.
Forebyggende tiltak og gode vedlikeholdsvaner vil definitivt få beltemotoren til å vare mye lenger. Dette inkluderer å vedlikeholde girene hver 100. arbeidstime. Du bør også huske å bytte filtre og girolje.
Hva nå?
Fant du ikke informasjonen du lette etter? Send en e-post til vårt kundestøtteteam, som alltid er glade for å hjelpe.
Du kan også abonnere på våre sosiale mediesider og være 100 % oppdatert med spesialtilbud og andre interessante artikler.
Telefon: +45 60 17 81 50
E-post: info@finaldrive-trackmotors.com
Twitter: https://twitter.com/FD_Trackmotors